onsdag 18 december 2013

Lucka 18 - Pepparkakshus

Jag kommer ihåg från min barndom att vi alltid bakade pepparkakshus till julen. Detta har jag fortsatt med även i vuxen ålder, jag och min man bakade pepparkakshus tillsammans från första julen vi firade tillsammans. Numera bakar och dekorerar jag med barnen såklart. Så i år också, jag och barnen bakade och dekorerade. Barnen fick varsin husgavel och sida att dekorera. Vi lyssnade på julmusik och hade det mysigt. Till kristyr vispade jag en äggvita, 4 dl florsocker och en tsk ättiksprit, det blev en fluffig och fin kristyr som jag spritsade på huset.


På finska/suomeksi:
Muistan lapsuudestani että teimme joka joulu piparkakkutalon jouluksi. Ja samaa tapaa olen jatkanut myös aikuisikääni, teimme mieheni kanssa ensimmäisen yhteisen piparkakkutalon ensimmäisenä jouluna jonka vietimme yhdessä. Nykyään leivon tietekin lasten kanssa ja he saavat myös olla mukana koristelemassa. Lapset saivat koristella oman talonpäädyn ja sivun. Kuuntelimme joulumusiikkia ja meillä oli mukavaa. Koristelua varten vispasin kananmunanvalkuaisen, 4 dl tomusokeria ja yhden tl etikkaa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar