tisdag 5 februari 2013

Grattis Runeberg

I dag firar man i Finland Runebergs dag. En findlandssvensk poet Johan Ludvig Runeberg (1804-1877), man började fira hans födelsedag när han fyllde 50 år. Numera är det en flaggdag i Finland och man har till vana att äta Runebergs bakelser. Eftersom jag vill ta vara på traditionerna från min barndom och lära dem till mina barn. Så jag bakade dessa Runebergs bakelser igår kväll, de innhåller ströbröd, pepparkakssmulor, mandelflarn, mandellikör och det vanliga i baket så som mjöl, margarin, ägg osv. Jag tog med mig åtta stycken till jobbet och bjöd till mina kollegor och fyra stycken fikade vi hemma med familjen. Alla tyckte de var jätte goda.




Maken har satt fast repet till räcke till trappen, det blev jätte bra. Sakta men säkert blir trappen klar. Nu är det bara lite målning som fattas och sedan ska vi hitta någon typ av matta till trappstegen.

Jag lackade dörrarna till sonens klädskåp för andra gången idag. Jag tapetserade dom och nu blir det lite lack över så att de blir tåligare. Sedan ska jag sätta dit nya knopparna. Ska visa före och efter bilder när allting är klart.

Men nu ska jag sätta mig i soffan och se på Bygglov, vem vet kanske får man nya ideér till huset. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar