torsdag 12 december 2013

Lucka 12- Tomtenissar

Hemma hos oss finns det lite olika tomtenissar som smyckar julhuset. Den längst upp till vänster är min äldsta tomte, den köpte min mamma till mig när jag var i hennes mage. Nissen under har jag sytt enligt Tildas mall, likaså de till höger nedtill. Den i mitten nere hittade dottern på en julmarknad när vi bodde på Åland och den ville hon absolut ha. Senaste åren har jag köpt en del gråa tomtar med bara näsor som syns, de tycker jag är söta. Har ni några speciella tomtar hemma hos er?


På finska/suomeksi:
Meillä on kotona erilaisia tonttuja koristamassa joulukotia. Vasemmalla ylhäällä oleva tonttu on vanhin tonttu meillä, sen osti äitini minulle minun vielä ollessa mahassa. Sen alla olevan tontun olen ommellut itse Tildan mallilla, kuten ne oikella alhaalla myös. Keskellä olevan löysi tyttäreni joulumarkkinoilta kun asuimme Ahvenanmaalla ja tahtoi sen omakseen. Viimevuosina olen ostanut enemmän harmaita tonttuja joilla vaan nenät näkyvillä, ne on minusta kivan näköisiä. Onko teillä kotona tonttuja joilla oma historiansa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar